Relacje
Informatyka » zakres podstawowy » Relacyjne bazy danych » Relacje
Po podzieleniu danych na tabele i zdefiniowaniu pól kluczy podstawowych trzeba wprowadzić do programu Access informacje na temat sposobu poprawnego łączenia powiązanych danych w logiczną całość. W tym celu definiuje się relacje między tabelami.
Relacje to wzajemne zależności między tabelami.
Rodzaje relacji
- Relacja jeden-do-wielu (1→∞) W relacji jeden-do-wielu rekord w tabeli A może mieć wiele dopasowanych do niego rekordów z tabeli B, ale rekord w tabeli B ma tylko jeden dopasowany rekord w tabeli A (np. jeden autor może być autorem wielu książek)
- Relacja wiele-do-wielu (∞→∞) W relacji wiele-do-wielu rekord w tabeli A może mieć wiele pasujących rekordów w tabeli B, a rekord w tabeli B może mieć wiele pasujących rekordów w tabeli A.
- Relacja jeden do jeden (1→1) W relacji jeden-do-jednego każdy rekord w tabeli A może mieć tylko jeden pasujący rekord w tabeli B, a rekord w tabeli B może mieć tylko jeden pasujący rekord w tabeli A (np: jednej osobie odpowiada jeden PESEL)
Tworzenie relacji
1. Klikamy przycisk Relacje
2. Zaznaczamy tabele dla których będziemy tworzyć relacje. W naszym przypadku tabele Film, Klienci, Wypożyczenia. Po zaznaczeniu klikamy przycisk dodaj.
3. Przeciągamy z tabeli Film pole ID_Filmu do tabeli Wypożyczenia na pole ID_Film
4. Po pojawieniu się okna Edytowanie relacji zaznaczamy pozycję Wymuszaj więzy integralności
5. Identycznie postępujemy dla tabeli Klienci z polem ID_Klienta
6. Otrzymany widok relacji w naszej bazie na zdjęciu poniżej
7. Relacje możemy usuwać, edytować klikają prawym przyciskiem myszy na wybranej relacji.
Zadanie
Utwórz tabele i relacje do bazy danych: