Tworzenie bazy danych
Informatyka » zakres podstawowy » Relacyjne bazy danych » Tworzenie bazy danych
Baza danych jest narzędziem służącym do zbierania i organizowania informacji. Bazy danych pozwalają przechowywać dowolne informacje, na przykład informacje o ludziach, produktach czy zamówieniach. Często początkową formą bazy danych jest lista w edytorze tekstu lub arkusz kalkulacyjny.
Gdy ilość danych rośnie,warto przenieść dane do bazy danych utworzonej za pomocą systemu zarządzania bazami danych, takiego jak program Office Access.
Przykłady baz danych:
- Książka adresowa
- Lista płac pracowników firmy
- Kartoteka ośrodka zdrowia lub biblioteki
- Spis filmów
Zbiór danych jest przechowywany w postaci tabeli. Każdy wiersz to rekord, natomiast rekordy składają się z kolumn czyli pól.
Podstawowe kroki przy projektowaniu baz danych
- Określenie celu, któremu ma służyć baza danych
- Określenie tabel, które mają się znajdować w bazie
- Określenie pól, które znajdują się w tabeli
- Przypisanie polom wartości
MS Access środowisko pracy
Okno bazy danych - służy do nawigacji i zarządzania bazą danych
Podstawowe przyciski do nawigacji
- Otwórz
- Projektuj
- Nowy
- Usuń
Tworzenie tabel ćwiczenia
1. Uruchom MS Access (Start - Programy - MS Office - MS Access).
2. Utwórz nową, pustą bazę danych (Plik- Nowy- Pusta baza danych). Zapisz bazę w pliku o nazwie: Wypozyczalnia.
3. W oknie bazy danych wybierz Tabele i Utwórz tabele w widoku projekt
4. Utwórz tabelę zawierającą poniższe nazwy pól i typy danych
Typy danych:
- Tekst – pole tekstowe,
- Memo (Nota) – pole komentarza,
- Liczba – pole liczbowe,
- Data/Godzina – pole daty czasu,
- Waluta – pole liczbowe ze znakiem waluty,
- Licznik(Autonumer) – numer porządkowy rekordu,
- Tak/Nie – pole wartości logicznej.
Właściwości pola:
- Rozmiar pola – max. Liczba znaków w polu,
- Format – sposób wyświetlania danych po wprowadzeniu,
- Maska wprowadzania wzorzec wprowadzania Np. kod pocztowy 00-000,
- Wartość domyślna – wartość wpisywana automatycznie w nowym rekordzie,
- Reguła poprawności – warunek jaki musi być spełniony aby rekord został wprowadzony,
- Komunikat o błędzie - tekst wyświetlany w przypadku wprowadzenia nieprawidłowego elementu,
- Wymagany – czy pole musi być wprowadzone,
- Zerowa długość dozwolona – czy możliwy ciąg o zerowej długości
- indeksowany - czy dane mają być indeksowane,
5. Ustaw właściwości pól np: Rozmiar pola dla tytuł - 100, wymagany - tak dla tytuł,
6. Dla pierwszego wiersza przypisz klucz podstawowy (kliknij prawym przyciskiem myszy na wiersz). Klucz podstawowy - to atrybut nałożony na pole w celu uniknięcia duplikowania się wartości.
7. Zapisz tabelę pod nazwą Filmy
8. Otwórz utworzoną tabelę
9. Korzystając z internetu wpisz dane 10 - ciu przykładowych filmów
Zadanie:
W bazie wypozyczalnia utwórz drugą tabelę o nazwie klienci zawierającą dane:
- ID_Klienta,
- Nazwisko,
- Imię,
- Miejscowość,
- Kod,
- ulica,
- numer budynku,
- telefon,
Wpisz dane do pięciu rekordów.
Ustaw odpowiednie rozmiary pól, dodatkowo kod pocztowy - maska wprowadzania 00-000, mail - reguła poprawności *@*.
Utwórz trzecią tabelę o nazwie wypożyczenia zawierającą:
Dla pola Data_wypozyczenia ustaw wartość domyślną =Date(), a dla pola Data_zwrotu ustaw wartość domyślną =Date()+1