Rekurencyjna realizacja wybranych algorytmów
Informatyka » zakres rozszerzony » Rekurencyjna realizacja wybranych algorytmów
Rekurencja
Rekurencja jest techniką programowania wykorzystującą funkcje, które wywołują same siebie. Jest to alternatywny dla pętli sposób powtarzania pewnych czynności, gdzie kolejny etap jest podzadaniem poprzedniego. Przy redukcji problemu wymagany jest wyraźnie określony warunek zakończenia (przypadek podstawowy).
Rekurencyjne obliczanie silni
Typowym przykładem rekurencji jest definicja silnia:
Wartość silni dla 0 jest przypadkiem elementarnym.
Sposób obliczania wartości 4! można przedstawić następująco:
Program obliczający silnię z liczby n sposobem rekurencyjnym
Rekurencyjne obliczanie NWD (algorytmu Euklidesa)
Rekurencyjny sposób na obliczenie NWD można zapisać wzorem:
Program obliczający NWD dwóch liczb sposobem rekurencyjnym
Rekurencyjne obliczanie elementów ciągu Fibonacciego
Rekurencyjny wzór na wyznaczanie elementów ciągu Fibonacciego ma postać:
Program obliczający elementy ciągu Fibonacciego sposobem rekurencyjnym
Mierzenie czasu wykonania programu