Korespondencja seryjna
Informatyka » zakres podstawowy » Zaawansowana edycja tekstu » Korespondencja seryjna
Czasami zachodzi potrzeba wysłania kilku, kilkuset listów o tej samej treści do różnych adresatów różniących się kilkoma danymi. Oddzielne tworzenie każdego listu zajęłoby wiele godzin. W takich sytuacjach przydaje się korespondencja seryjna. Używając korespondencji seryjnej, wystarczy utworzyć jeden dokument zwierający informacje jednakowe dla wszystkich kopii. Następnie należy dodać kilka symboli zastępczych dla informacji, które będą inne w każdym egzemplarzu.
Przy użyciu korespondencji seryjnej można utworzyć:
- Listy
- Wiadomości e-mail
- Koperty
- Etykiety
- Katalogi
Przygotowanie korespondencji seryjnej zawsze składa się z trzech etapów:
- Przygotowanie treści dokumentu głównego.
- Stworzenie źródła danych (lub skorzystanie z gotowej bazy przygotowanej w Excelu, Accessie, Wordzie).
- Połączenie - scalenie - dokumentu głównego ze źródłem danych.
Tworzenie korespondencji seryjnej
- Uruchom program Word
- Uruchom Kreatora korespondencji seryjnej
- Wykonuj polecenia zgodnie z kreatorem korespondencji seryjnej
- Wybierz typ dokumentu - jakiego typu korespondencję chcesz utworzyć
- Wybierz dokument początkowy - czyli ten na podstawie którego będzie tworzona korespondencja seryjna
- Wybierz adresatów - są to np. dane osób do których będzie wysłana korespondencja seryjna
- Napisz list - pamiętaj, aby w odpowiednie miejsca wstawić Pola korespondencji seryjnej - w ich miejsce będą wstawiane odpowiednie dane adresatów
- Scalanie - w tym kroku łączony jest napisany list z danymi adresatów w wynik czego otrzymujemy nowy dokument zawierający listy do wszystkich adresatów
Zadanie
Przy pomocy korespondencji seryjnej utwórz zaproszenia na swoją imprezę urodzinową. Adresatami zaproszeń mają być osoby z grupy.