Automatyzacja pracy w edytorze tekstu
Informatyka » zakres podstawowy » Zaawansowana edycja tekstu » Automatyzacja pracy w edytorze tekstu
W programie Word możliwe jest szybkie dodanie punktorów lub numerów do istniejących wierszy tekstu, a także automatyczne tworzenie list podczas pisania.
Lista punktowana
Aby rozpocząć wypunktowanie należy odszukać i nacisnąć polecenie Punktory na pasku narzędziowym Narzędzia główne
Możemy wybrać sposób wypunktowania z biblioteki punktorów
Możemy także zdefiniować własny sposób wypunktowania wciskając Zdefiniuj nowy punktor.
Przykłady wypunktowania
Lista numerowana
Aby rozpocząć numerowanie listy należy odszukać i nacisnąć polecenie Numerowanie na pasku narzędziowym Narzędzia główne
Możemy wybrać sposób numerowania z biblioteki numeracji
Możemy także zdefiniować własny sposób numerowania wciskając Definiuj nowy format numeracji.
Przykład listy numerowanej
Lista wielopoziomowa
Aby rozpocząć numerowanie listy należy odszukać i nacisnąć polecenie Lista wielopoziomowa na pasku narzędziowym Narzędzia główne
Sposób numerowania możemy wybrać z biblioteki list
Aby zmienić poziom numerowania na liście wielopoziomowej należy nacisnąć:
- klawisz TAB - aby przejść do następnego poziomu
- klawisze SHIFT+TAB - aby wrócić do poprzedniego poziomu
Przykład listy wielopoziomowej
Style
Styl jest to zdefiniowane formatowanie tekstu - czcionki, wielkości, koloru itp.
Aby zmienić styl tekstu należy wybrać jego nazwę na pasku Style
Podpisy rysunków, tabel, równań
W programie Microsoft Word możemy wstawić podpisy, które można dodać do tabeli, rysunku, równania lub innego elementu.
Aby dodać podpis do istniejącej tabeli, rysunku, równania lub innego obiektu należy:
- zaznaczyć element, do którego ma zostać dodany podpis.
- na pasku Odwołania wskać polecenie Wstaw podpis.
- w polu Etykieta wybrać rodzaj obiektu (wysunek, tabela, równanie), a następnie kliknij przycisk OK.
Spis treści
Wstawianie spisu treści
Aby użyć funkcji automatycznego tworzenia spisu treści należy:
- Odpowiednio ustawić style dokumentu:
- nazwa rozdziału powinna mieć ustawiony styl Nagłowek 1
- nazwa podrozdziału powinna mieć ustawiony styl Nagłowek 2
- nazwa podpodrozdziału powinna mieć ustawiony styl Nagłowek 3
- zwykły tekst powinien mieć ustawiony styl Normalny
- Kliknąć miejsce, w którym ma być wstawiony spis treści.
- Na pasku Odwołania wskać polecenie Spis treści
- Wybrać styl spisu treści
Aktualizowanie spisu treści
Aby po zmianach dokonać aktualizacji spisu treści należy wybrać polecenie Aktualizuj spis
i określić zakres aktualizacji
Ćwiczenia
- Utwórz listę wielopoziomową do danych zawartych w pliku Lista.doc. Pamiętaj, by każdą z nich umieścić na odpowiednim, logicznym poziomie.
- Otwórz plik Style.doc i wykonaj następujące ćwiczenia:
- Wstaw podpis do wszystkich rysunków
- Na początku dokumetnu utwórz spis rysunków
- Za spisem rysunków utwórz spis treści. Pamiętaj o odpowiednim ustawieniu stylów przeznaczonych do spisu treści.