Algorytmika i programowanie - wprowadzenie
Informatyka » zakres rozszerzony » Algorytmika i programowanie - wprowadzenie
Algorytm - to uporządkowany i uściślony sposób rozwiązywania problemu, zawierający szczegółowy opis wykonywanych czynności.
Sposoby zapisu algorytmów:
- opis słowny
- lista kroków
- schemat blokowy
- program komputerowy
Bloki stosowane do graficznej prezentacji algorytmów
Specyfikacja zadania (problemu) - jest opisem zadania, w którym wymienia się dane wejściowe i wyniki oraz związek między danymi a wynikami
Algorytm liniowy - algorytm w którym realizowany jest jeden ciąg działań.
Program komputerowy - to ciąg instrukcji języka programowania, realizujący dany algorytm.
Język programowania to zbiór określonych instrukcji i zasad składni, używanych do zapisywania tzw. kodu źródłowego programu.
Program może występować w dwóch postaciach:
- jako program źródłowy - postać zrozumiała dla programisty, zapisana w języku programowania
- jako program wynikowy - kod maszynowy, wykonywalny, zapisany w postaci ciągu instrukcji procesora
Kompilacja - tłumaczenie programu źródłowego na kod maszynowy
Struktura programu w języku C++
#include //deklaracja bibliotek
#include
using namespace std;
... //deklaracja stałych
... //deklaracja funkcji
int main()
{
cout<<"Witaj świecie"; //część wykonawcza programu
system("pause");
return 0;
}
Zmienna - w programie komputerowym to nazwana część pamięci komputera
Deklarowanie zmiennych w języku C++
opis_typu lista_zmiennych;
- Deklarowanie zmiennych typu całkowitego:
int liczba;
int i, j, Suma;
- Deklarowanie zmiennych typu rzeczywistego:
float Srednia;
float a, b;
Nadawanie wartości zmiennym
- poprzez wprowadzenie ze standardowego wejścia cin >> zmienna
cin >> liczba;
cin >> x >> y >> z;
- poprzez instrukcję przypisania zmienna = wartość;
liczba = 5;
obwod= 2*a+2*b;
Wyprowadzanie komunikatów i wyników
cout << wartość
np:
cout << "Tekst do wyświetlenia";
cout << liczba;
cout << a + b;
Przykłady programów
Przykład 1. Program wyświetlający napis "Witaj swiecie"
#include < iostream >
#include < cstdlib >
using namespace std;
int main(int argc, char** argv) {
// To jest komentarz i nie jest przetwarzany przez kompilator
cout<<"Witaj swiecie"; //wypisanie tekstu
cout<<endl; //przejście do nowej linii
system("pause"); //wstrzymanie wykonywania programu
return 0;
}
Przykład 2. Program wyświetlający sumę dwóch liczb
#include < iostream >
#include < cstdlib >
using namespace std;
int main(int argc, char** argv) {
int a; //deklaracja zmiennej a
int b; //deklaracja zmiennej b
int c; //deklaracja zmiennej c
a = 4; //przypisanie wartości do zmiennej a
b = 5; //przypisanie wartości do zmiennej b
c = a + b; //obliczenie wartoęci zmiennej c
cout<<"Wynik wynosi: "<<c; //wypisanie tekstu i wartości zmiennej c
cout<<endl; //przejście do nowej linii
system("pause");
return 0;
}
Przykład 3. Program wyświetlający sumę dwóch liczb pobranych z klawiatury
#include < iostream >
#include < cstdlib >
using namespace std;
int main(int argc, char** argv) {
int a; //deklaracja zmiennej a
int b; //deklaracja zmiennej b
int c; //deklaracja zmiennej c
cout<<"Podaj wartosc zmiennej a: "; //wyświetlenie tekstu zachęty
cin>>a; //pobranie wartości zmiennej z klawiatury
cout<<"Podaj wartosc zmiennej b: ";
cin>>b; //pobranie wartości zmiennej z klawiatury
c = a + b; //obliczenie wartości zmiennej c
cout<<"Wynik wynosi: "<<c; //wypisanie tekstu i wartości zmiennej c
cout<<endl; //przejście do nowej linii
system("pause");
return 0;
}
Zadania do wykonania
Zadanie 1.
Napisz program obliczający pole powierzchni prostokąta dla danych boków a i b, wprowadzonych z klawiatury. Po uruchomieniu programu na ekranie powinny pojawiać się w kolejnych wierszach komunikaty: "Podaj bok a:", "Podaj bok b:". Po wykonaniu obliczeń w trzecim wierszu powinny wyświetlić się: napis "Pole prostokąta wynosi:" oraz wartość pola.
Zadanie 2.
Napisz program obliczający obwód prostokąta dla danych boków a i b, wprowadzonych z klawiatury. Po uruchomieniu programu na ekranie powinny pojawiać się w kolejnych wierszach komunikaty: "Podaj bok a:", "Podaj bok b:". Po wykonaniu obliczeń w trzecim wierszu powinny wyświetlić się: napis "Obwód prostokąta wynosi:" oraz wartość obwodu.
Zadanie 3.
Analogicznie do zadania 1 napisz program obliczający pole trójkąta.
Zadanie 4.
Analogicznie do zadania 2 napisz program obliczający obwód trójkąta.
Zadanie 5.
Analogicznie do poprzednich napisz program obliczający średnią ocen w szkole.
Zadanie 6.
Napisz program dla którego specyfikacja zadania ma postać:
Zadanie:
Fabryka produkuje rocznie os samochodów osobowych i dos samochodów dostawczych. Oblicz jaki procent produkcji stanowi produkcja samochodów osobowych oraz jaki procen produkcji stanowi produkcja samochodów dostawczych.
Dane:
Liczba naturalna os
Liczba naturalna dos
Wynik:
Liczba rzeczywista pr_os, określająca procent produkcji samochodów osobowych
Liczba rzeczywista pr_dos, określająca procent produkcji samochodów dostawczych